Op zaterdagochtend werd de rust op de Antwerpsesteenweg in het Belgische Hoboken ruw verstoord. Geen files, geen markt of festiviteit, maar een tafereel dat rechtstreeks uit een Hollywood-actiefilm leek te komen. Omwonenden en passanten keken verbaasd naar de ravage die was achtergelaten door een jonge automobilist in een peperdure, gehuurde Audi RS6. Wat een normale ochtendrit had moeten zijn, eindigde in een ongekende chaos die de hele buurt in rep en roer bracht.
De bestuurder in kwestie, een man van twintig jaar oud, scheurde met een angstaanjagende snelheid door een zone waar maximaal 50 kilometer per uur gereden mag worden. Volgens ooggetuigen haalde hij met gemak de 150 kilometer per uur – een snelheid die zelfs op de snelweg al vragen zou oproepen, laat staan in een woonwijk.
De Audi, een krachtige bolide die speciaal gebouwd is voor prestaties en snelheid, was gehuurd in Duitsland. De jonge bestuurder kon het gaspedaal blijkbaar niet met mate gebruiken en verloor uiteindelijk de controle over het voertuig. Het gevolg was een ravage van ongekende proporties: acht geparkeerde auto’s werden geraakt en vernield, een boom werd uit de grond gereden, een afvalcontainer werd meegesleurd, een onschuldige fiets werd niet gespaard en zelfs een woning liep schade op. Het tafereel leek wel op een lokale uitvoering van Fast & Furious, maar dan zonder stuntcoördinatoren en met echte schade.
Wat deze situatie nog schrijnender maakt, is het feit dat niemand zwaargewond raakte. Zowel de bestuurder als zijn passagier konden op eigen kracht uit het wrak komen, en omstanders bleven ongedeerd. Een wonder, gezien de impact en het destructieve spoor dat de wagen had achtergelaten. De wagen zelf was volledig total loss – geen enkele kans op herstel – en de straat veranderde in een slagveld van scherven, brokstukken en versplinterde metaalresten.
Voor de buurtbewoners is de maat inmiddels vol. Zij geven aan dat de Antwerpsesteenweg al jaren wordt gebruikt als racebaan, vooral sinds de herinrichting van de straat enkele jaren geleden. Waar de weg ooit een normale, rustige verkeersader was, lijkt hij nu jonge bestuurders aan te trekken die hun rijstijl baseren op actiescènes uit films. De oproep aan de gemeente en de politie is duidelijk: er moet iets gebeuren. Verkeersdrempels, flitspalen, extra patrouilles – alles om de straat weer veilig te maken voor bewoners, fietsers en voetgangers.
Volgens een politiewoordvoerder heeft de bestuurder negatief getest op alcohol en drugs. Er was dus geen sprake van middelengebruik, maar dat maakt het incident des te zorgwekkender. De politie onderzoekt nog of er sprake was van een illegale straatrace of een wedstrijdje met een andere wagen. Feit is wel dat het rijbewijs van de bestuurder onmiddellijk werd ingetrokken. Hij mag voorlopig geen meter meer rijden en zijn huurauto is in beslag genomen. Een stevige financiële en juridische nasleep lijkt onvermijdelijk.
Dergelijke sportwagens als de Audi RS6 zijn krachtpatsers met honderden paardenkracht onder de motorkap. In de juiste handen bieden ze rijplezier en prestaties van het hoogste niveau. Maar in handen van een onervaren en roekeloze bestuurder kunnen ze binnen seconden veranderen in levensgevaarlijke projectielen. Het huren van dergelijke voertuigen wordt vaak gezien als luxe en vrijheid, maar die vrijheid komt met verantwoordelijkheden – en in dit geval met een verwoestende afloop.
De autoriteiten benadrukken dat jonge bestuurders extra voorzichtig moeten zijn met krachtige voertuigen. Het combineren van adrenaline, snelheid en onervarenheid blijkt opnieuw een levensgevaarlijke cocktail. De burgemeester van Hoboken liet al weten dat hij snel in overleg wil met politie en mobiliteitsexperts om de verkeersveiligheid in de wijk structureel te verbeteren.
Ook maatschappelijk gezien roept het incident vragen op. Hoe komt het dat een twintigjarige zonder noemenswaardige ervaring achter het stuur van een RS6 mag kruipen? En waarom zijn er nog altijd straten die uitnodigen tot snelheid, zelfs midden in een woonwijk? De roep om technologische oplossingen – zoals trajectcontrole en slimme flitssystemen – klinkt steeds luider.