We leven in een tijdperk waarin alles draait om zichtbaarheid. Om gezien worden. Aandacht is letterlijk geld waard geworden. Wat je vroeger misschien alleen in besloten kring zou doen, wordt nu zonder aarzeling gedeeld met de rest van de wereld. Dat geldt voor het uitlichten van je nieuwste aankoop, je sportprestaties, maar ook – en steeds vaker – voor gewaagde acties die vooral bedoeld zijn om viraal te gaan. En daar hoort blijkbaar ook het strand bij.
In Nederland – jawel, gewoon op onze eigen stranden – vinden tegenwoordig taferelen plaats die een paar jaar geleden nog de wenkbrauwen zouden hebben doen fronsen. Wat ooit een plek van ontspanning, rust en gezinsuitjes was, verandert langzaamaan in een decor voor de volgende virale video. Je hoeft maar even rond te kijken en je ziet mensen met statieven, telefoons op selfiesticks en vrienden die dienstdoen als cameraman. De reden? Content creëren. En dat mag blijkbaar best een beetje over de grens gaan, zolang het maar kijkers oplevert.
De waarde van aandacht
Platforms als TikTok, Instagram hebben een markt geopend waarin iedereen die bereid is om zichzelf op een bepaalde manier te presenteren, potentieel geld kan verdienen. Je hebt geen diploma nodig, geen jarenlange ervaring. Als je weet hoe je moet opvallen, kun je het ver schoppen. Maar de concurrentie is moordend, dus wie wil blijven opvallen moet steeds verder gaan.
Wat ooit begon met dansvideo’s of grappige sketches, is bij sommigen geëvolueerd tot expliciete shoots op publieke plekken. Zolang het niet letterlijk tegen de wet ingaat, is het blijkbaar toegestaan. En waar men in andere landen misschien zou ingrijpen, blijft het in Nederland vaak bij verbaasde blikken en opgetrokken wenkbrauwen. Want tja, “ze doen toch niks verkeerd?”
Een dagje strand met een bijsmaak
Wie afgelopen weekend bijvoorbeeld een wandeling maakte langs een populair strand, kwam mogelijk voor een verrassing te staan. Geen kind dat schelpjes verzamelt of stelletjes die hand in hand door het zand lopen, maar een jonge vrouw in een bijzonder uitdagende outfit, druk in de weer met een fotoshoot. Terwijl haar vriendin aanwijzingen gaf, poseerde ze uitdagend voor de camera, liggend in het zand en rollend in de branding. Er was niets mis mee, technisch gezien. Maar als je twee meter verder een gezin met kleine kinderen ziet zitten, krijg je toch het gevoel dat hier iets wringt.
De vrouw in kwestie leek zich echter van geen kwaad bewust. Sterker nog: elke blik van een toevallige voorbijganger leek haar alleen maar te bevestigen dat ze op de goede weg zat. Hoe meer aandacht, hoe beter. Het ging haar niet om ontspanning, maar om de content. De stranddag was slechts een decor, een middel om iets te creëren wat later op sociale media gedeeld zou worden.
En dan is er nog een ander perspectief: de ouders. Want op diezelfde stranden lopen ook vaders en moeders met jonge kinderen. Ouders die zich afvragen hoe ze dit moeten uitleggen aan hun kroost. Die zich afvragen of hun kind later ook dit pad opgaat, simpelweg omdat het succesvol lijkt. Want als succes wordt afgemeten aan bereik en niet aan inhoud, verschuiven vanzelf de normen.
Even op het plaatje klikken om de video te bekijken.